Skrivuppgift & intervjuuppgift
Skriv en debattartikel eller ett reportage
Du ska skriva en längre journalistisk text. För att förbereda dig så kan det vara bra att läsa flera olika debattartiklar. Helst inga insändare, hellre av typen ledarsidor/kultursidor - t.ex. DN-debatt alt. Svenska Dagbladets Opinion/Brännpunkt. De har lite längre och mer fördjupade debattartiklar. Ska du skriva reportage så är det såklart reportage du ska läsa. Detta är svårare att hitta i dagspress - de bästa finns ofta i månadsmagasin och i resetidningar.
Både layout och text kommer att bedömas. Viktigast är dock innehållet. Antal sidor är svårare att uttala sig om. Det ska vara en lite längre och fördjupande text - oavsett om du debatterar eller rapporterar - så minst två A4 bör du utnyttja.
Deadline v 16
1.) Diskutera följande stilkarakteriserande motsatspar. Vilken stil passar bäst till journalistiskt skrivande? Är det någon skillnad när det gäller debattartikel/reportage? Hur ser denna "stil" ut rent språkligt?
subjektiv « objektiv
personlig « opersonlig
lätt « svår
talspråklig « skriftspråklig
engagerad « neutral
emotiv « saklig
2.) Layoutens betydelse
Rubrik - ska vara genomtänkt och locka till läsning
Ingress - sammanfattar ofta det viktigaste och ska också locka till vidare läsning
Brödtext - korrekt styckeindelning: indrag eller blankrad. Undantag: vid replik. Spalter (inte alltför smala). Gärna rak högermarginal men då måste ni avstava ord. Ofta 10 punkters typsnitt (klassiskt) och enkelt radavstånd.
Mellanrubriker - om du har en tydlig styckeindelning kan det kanske vara på sin plats med mellanrubriker (ej ett krav)
Bild - och en tillhörande bildtext. Ska finnas med om du skriver reportage. Valfritt om du skriver debattartikel. Du behöver dock inte ta bilden själv (Det är tillåtet att "låna" bild från t.ex. Mr Google)
Byline - din "signatur". Ditt namn och ev. en bild.
Läs gärna igenom Aftonbladets skrivarskola "Lär dig skriva journalistiskt" http://mediecenter.aftonbladet.se/skola
3.) Språkriktighet. Vad har detta för betydelse? Vad ska man tänka på?
De bästa länkarna:
4.) Målgrupp/mottagare: vem ska läsa? Hur gör man för att anpassa texten till läsaren?
Debattartikel = en argumenterande text
► Ska innehålla tes (allmän? preciserad?) och argument.
► Det vanligaste är att tesen kommer redan i rubriken. Det finns dock inget som hindrar att din tes kommer sist.
► Skilj på sakliga påståenden och värdeomdömen (sakliga argument - känslomässiga argument).
► Glöm inte att se till att få balans mellan de tre musketörerna. Använd ethos, logos och pathos.
► Se vidare Språket A + B ("att göra en argumentationsanalys"). För stilgrepp och debattknep se ettornas blogg: http://campeon.blogg.se/ (anv/lösen: kom/kom).
Reportage
Från latinets reportare - "bära tillbaka". Kännetecknas av...
...att reportern finns eller har varit på plats (många reportage är skrivna i presens: "dimman ligger tät och regnet öser ner...").
...närvaro och känsla (reportern måste våga stiga in i texten, vara med, tycka och tänka, se och höra, lukta och beröra, mina känslor och åsikter).
...en personlig röst - ett reportage är ofta personligt.
...att vi lär känna människor, miljöer och fakta.
Läs mer om reportage på denna sida:
http://www.pluggad.net/Skrivarskolan
Kurs 7 och 8 handlar om att intervjua/ skriva reportage.
Gör en intervju
Du ska intervjua en person. Gärna med anknytning till framtiden/ studier/ arbete/. Kan ingå i någon av de andra uppgifterna (t.ex. reportage, radioprogram, fördjupning - eller varför inte PA?). Det är inte tillåtet att göra det alltför lätt för sig. Du får t.ex. inte intervjua någon inom din egen familj.
Tips inför intervju
Förbered dig noga: läs på om ämnet/personen och skriv ned frågor
Använd en neutral attityd
Lyssna
Ställ öppna frågor
Ställ inga ledande frågor, inte heller "dubbelfrågor"
Ställ följdfrågor
Använd gärna bandspelare (eller anteckna noga)
Skriv utkast omgående
Ni som lämnar in skriftligt: vecka 14 (om det inte tillhör en uppgift med senare inlämningsdatum)