Definitioner: masskommunikation och massmedier

Så här definierar Nationalencyklopedien:

massmedium
subst. massmediet, massmedier el. massmedia
ORDLED: mass--medi-et

·(mest plur.) kanal för information till ett stort antal människor särsk. som övergripande beteckning för radio, TV och press


massmedier (eng. mass medium, av mass '(folk)massa' och medium 'förmedlingslänk', 'uttrycksmedel'), tekniska medier och medieorganisationer som förmedlar information eller underhållning till en stor publik, vilken i stort sett samtidigt nås av massmedieinnehållet. Utmärkande för massmedier är att de utgör en del av en offentlig masskommunikationsprocess. Redan i äldre tid fanns det medier som fyllde en motsvarande funktion, t.ex. flygblad. Framväxten av moderna massmedier har nära anknytning till utvecklingen av det moderna industrisamhället, ofta kallat "massamhället", under 1800-talet. Särskilt urbaniseringen skapade förutsättningar för masspridda medier, som möjliggjorde för människor att hålla sig orienterade om skeendet och som samtidigt kunde erbjuda avkoppling. Numera betraktas dagspress, veckopress, tidskrifter, radio, TV, satellit- och kabelsystem som massmedier. Även böcker, videogram och fonogram brukar räknas dit. Däremot är det mera omtvistat i vad mån telefon, telefax och videotex är massmedier, eftersom dessa mera har karaktären av privata medier för begränsade grupper av människor än av offentligt tillgängliga medier. Den medieteknologiska utvecklingen har dock gjort det svårt att upprätthålla en klar gräns mellan massmedier och andra medier. Massmedier kan sägas ha två grundläggande funktioner: information och underhållning. I fråga om information har efter hand nyhetsförmedling kommit att dominera. Samtidigt har gränsen mellan information och underhållning blivit mindre tydlig.


masskommunikation
, medierad kommunikation, kommunikationsprocess där förmedlingen sker genom ett massmedium. Fyra egenskaper anses skilja masskommunikation från annan kommunikation. Den är indirekt: den måste alltid gå genom ett tekniskt eller organisatoriskt medium, dvs. sändaren är skild från mottagaren i tid och/eller rum. Den är även enkelriktad: någon feedback i sändningsögonblicket är inte möjlig. För det tredje är den "opersonlig" eller offentlig: sändaren vet inte alltid vem eller vilka som tar emot meddelandet, och kommunikationen är inte heller riktad till en enskild person utan till en grupp. För det fjärde är den samtidig: sändaren når en stor mängd människor vid ungefär samma tidpunkt.


Kommentarer
Postat av: Sandy

Det här är ju smart. Men det är deprimerande också. Bloggvärlden är mitt andrum, min fristad! Givetvis ska detta förstöras också.

Suck, suck, dubbelsuck.

Vart är världen åå väg liksom.

2007-11-16 @ 11:43:45
URL: http://sandyarfashion.blogg.se
Postat av: Susanna

Sandy

Deppa inte. Kanske det bara är tillfälligt? Och förresten: andrum/fristad från vad?

S

2007-11-18 @ 15:02:28
Postat av: Peter

Spännande Susanna! Har du också börjat avsluta meddelande med första bokstaven? (tänker på Csabas: /C)

För övrigt ser ju bloggen bra ut, kan vara bra att hålla koll på :) Är det en möjlighet för dig att slänga upp massmedie-häftet här så att man kan ladda ner det? (inte för att jag har tappat bort mitt...host...ska bara leta lite till innan det kan fastställas :D)

P

(första gången för mig)

(första gången för mig)

2007-11-19 @ 17:43:34
Postat av: Susanna

P

Trodde egentligen att det var du som tillhörde "förkortningsgenerationen"? Lr?

Tyvärr. Enda chansen att få en extrakopia av massmediehäftet är att själv kopiera av det...

Sorry
S

2007-11-19 @ 20:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0